Köpvillkor
ALLMÄNT
Som konsument som handlar hos Åkermyntan Blommor AB (559332-9377) omfattas du av:
Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Vi följer Dataskyddsförordningen (GDPR). När du, som privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt GDPR och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
KAMPANJPRISER OCH ERBJUDANDEN
Kampanjpriser kan inte kombineras med rabattkoder eller andra erbjudanden.
Kampanjpriser och erbjudanden gäller endast köp gjorda under den tid kampanjen eller erbjudandet gäller. Samtliga kampanjer gäller så långt lagret räcker och vi kan inte reservera produkter som sålt slut under kampanjer. Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter samt felaktiga lagersaldon.
RABATTKODER
Rabattkoder gäller en gång per köp och du kan inte kombinera flera rabattkoder.
BESTÄLLNING
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post.
Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.
BETALNING OCH LEVERANS
När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller. Leverans kommer att ske inom 1-5 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre. Om leverans ej kan genomföras inom avtalad tid så informerar vi er utan dröjsmål och om möjligt med anledning till försening samt med information om ny leveranstidpunkt. Ni har då rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av
väsentlig betydelse (detta gäller även för specialbeställningar och oavsett när varan istället skickas).
Utöver priset kan det tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter utöver frakt, men om så är fallet ska det klart framgå under beställningsprocessen och är i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumträttslagstiftning.
I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Önskar du beställa annan, likvärdig vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ev. ytterligare fraktkostnad för dig.
När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt.
EJ UTHÄMTAD FÖRSÄNDELSE/FELAKTIG ADRESS
Ej levererad leverans pga felaktiga uppgifter eller leverans ej möjlig att utföra (ex fel portkod, fel nr, ej svar på porttelefon) finns att hämta i butiken på Lövkojsgränd 12 . Ny fraktkostnad tillkommer om försändelsen ska skickas på nytt, gäller även om första leveransen var fraktfri. Ej hämtad vara i butik kommer automatiskt tillfalla butiken om den ej hämtats inom 7 dagar utan kontakt från beställare.
ÄNDRING AV BESTÄLLNING
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten.
Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
AVBESTÄLLNING
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt har du, som privatperson ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Du som har beställt till ditt företag, är skyldig att ta emot leveransen.
ÅNGERRÄTT
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar. Du har ingen ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel (ex snittblommor, binderier och krukväxter).
Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan.
Vid ångerrätt/öppet köp ersätter vi inte fraktkostnader till oss och ansvaret att försändelsen når oss ligger hos dig som kund. Vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag att ske på mellan 30-100% av produktens värde.
Vi återbetalar inom 14 dagar från det att ni meddelat oss att ni önskar nyttja ångerrätten. Återbetalning kan dock fördröjas tills det att varan kommit åter till oss eller tills ni skickat in bevis på återsändelse (vilket som sker först). Vid godkänd retur återbetalas varuvärdet. Vid retur av enbart en del av full beställning räknas frakt och varuvärde ut därefter som ska betalas åter. Återbetalning sker med samma betalsätt som vid beställning om inget annat uttryckligen avtalats.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du kontakta oss på sidan ”Kontakta oss”.
Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.
Du har från att vi behandlat ditt ärende 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten till oss.
Adress för vart ni skickar retur kan ses under rubriken ”Reklamationer och återköp i vissa fall”.
REKLAMATIONER OCH ÅTERKÖP I VISSA FALL
Vid reklamation ta i första hand med dig produkten till butiken eller kontakta oss på telefon 08 – 89 02 72 så försöker vi lösa problemet så smidigt som möjligt.
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast, eller så snart felet borde ha upptäckts.
Vid transportskador ser vi gärna att ni hör av er inom 2 dagar.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
Det är ert ansvar som konsument att meddela att varan är felaktig samt hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt.
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
Vid en godkänd reklamation står vi för alla kostnader inklusive all frakt.
(returadress)
Åkermyntan Blommor
Lövkojsgränd 12
165 75 Hässelby
TRYCKFEL M.M.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
FORCE MAJEURE
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse.
Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
TVIST
Tvist kan lösas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN: https://www.arn.se/) som tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer.
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.